Regulamin świadczenia krajowych usług przewozowych LXS Sp. z o. o. Sp.
K
Niniejszy Regulamin określa zasady
wykonywania krajowych usług przewozowych świadczonych przez Logistics Xdocking System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka Komandytowa z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim 05-850 przy ul.
Konotopska 4
–
zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla miasta st. Warszawy XIV Wydział
Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000520116, z licencją
na wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie
rzeczy o numerze 0000012, o numerze REGON 147393570, o numerze NIP 1182101143.
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.1 Zasady, na
jakich Zleceniobiorca będzie świadczył Usługi związane z krajowym przewozem
Przesyłek oraz Przesyłek Kurierskich określają Regulamin, postanowienia Cennika
oraz regulacje zawarte w dowodach nadania (listach przewozowych), stanowiące
wzorzec umowny w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Zbiór powstałych w ten sposób
zasad, z którymi Zleceniodawca jest zobowiązany się zapoznać przed zawarciem
umowy, stanowi element zawieranej umowy i w sposób wiążący kształtuje prawa i
obowiązki Stron umowy.
1.2 Zawarta
Umowa o świadczenie Usług („Umowy”) podlega wykonaniu w drodze wypełnienia i
podpisania przez Zleceniodawcę Dowodu Nadania według wzoru dostarczonego przez
Zleceniobiorcę. W razie gdy Zleceniodawca nie zawrze z Zleceniobiorcą Umowy
Zleceniodawca może, po uprzednim uzgodnieniu z Zleceniobiorcą warunków
świadczenia Usług i po zaakceptowaniu postanowień Cennika oraz niniejszego
Regulaminu, zlecić Zleceniobiorcy świadczenie usług wyłącznie w drodze
wypełnienia i podpisania Dowodu Nadania według wzoru dostarczonego przez
Zleceniobiorcę. ,
1.3 Świadczone
Usługi, o ile Strony nie uzgodniły inaczej w odrębnej umowie zawartej na piśmie
pod rygorem nieważności, polegają na odbiorze, organizacji przewozu i
doręczeniu Przesyłek. W toku świadczenia Usługi Przesyłki Zleceniodawcy mogą
być w ramach działań logistycznych Zleceniobiorcy łączone z innymi przesyłkami
(„Przedmiot Usługi”). Zleceniobiorca wedle własnego wyboru może posługiwać się
osobami trzecimi przy każdej czynności składającej się na Usługę.
1.4 Zleceniobiorca
nie jest operatorem wyznaczonym w rozumieniu art. 3 ust. 13 i następnych ustawy
z dnia 23 listopada 2013 r. Prawo Pocztowe (Dz. U. 2012 poz. 1529 ze zm.) i
przysługuje mu prawo odmowy świadczenia Usługi na zasadach opisanych w
Regulaminie i przepisach prawa.
1.5 Zleceniobiorca świadczy Usługi na terenie
Rzeczpospolitej Polskiej.
1.6 Ilekroć w
Regulaminie wyraz zostaje napisany wielką literą nadaje mu się znaczenie
przypisane w poniższej liście lub w treści Regulaminu (poprzez wstawienie w
nawiasie w „cudzysłowie”), niezależnie od tego czy został użyty w liczbie
pojedynczej czy mnogiej.
2.
DEFINICJE TERMINÓW UŻYTYCH W
REGULAMINIE:
2.1 Zleceniobiorca – Logistics Xdocking System Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Spółka Komandytowa z siedzibą w Ożarowie
Mazowieckim 05-850 przy ul. Konotopska 4 – zarejestrowana w Sądzie Rejonowym
dla miasta st. Warszawy XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod
numerem KRS 0000520116
2.2 Prawo Pocztowe - Ustawa z dnia 23 listopada 2012
r. Prawo Pocztowe (Dz. U. 2012 poz. 1529 ze zm.), wraz z wydanymi na podstawie ustawy Rozporządzeniami.
2.3 Prawo Przewozowe - Ustawa z dnia 15 listopada
1984 r. Prawo Przewozowe (Dz. U. 1984 Nr 53, poz. 272 ze zm.) wraz z wydanymi na podstawie ustawy
Rozporządzeniami.
2.4 Kodeks Cywilny lub KC - Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. 1964
Nr 16, poz. 93 ze zm.)
2.5 Cennik - Cennik Usług Krajowych
2.6 Dowód Nadania - List Przewozowy w rozumieniu
Prawa Przewozowego lub inny wydany przez Zleceniobiorcę dokument zawierający analogiczne dane dot.
Przesyłki np. list przekazowy, potwierdzający fakt zlecenia Usługi, przyjęcia Przesyłki
w celu wykonania Usługi przez Zleceniobiorcę.
2.7 Usługi - Standardowe działania wykonywane
przez Zleceniobiorcę polegające na przyjmowaniu, sortowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu Przesyłek
do wskazanego Odbiorcy, a także działania pomocnicze ukierunkowane w celu
wykonania powyższych czynności takie jak organizacja przewozu, odbiór,
magazynowanie itp. Wszystkie Usługi, których przedmiotem nie są Przesyłki
Kurierskie w rozumieniu Prawa Pocztowego, są wykonywane na podstawie i zgodnie
z Prawem Przewozowym. Zleceniobiorca
nie świadczy usług pocztowych w rozumieniu Prawa Pocztowego, z wyjątkiem usługmających za przedmiot Przesyłki
Kurierskie. Szczegółowy wykaz Usług znajduje się w Cenniku.
2.8 Odbiorca - Osoba
fizyczna lub prawna bądź jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której
ustawa przyznaje zdolność prawną,
wskazana w Dowodzie Nadania w odpowiedniej rubryce, do której Doręczona ma być
Przesyłka.
2.10 Nadawca - Osoba fizyczna lub prawna
bądź jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazana w Dowodzie
Nadania w odpowiedniej rubryce, która faktycznie oddaje Zleceniobiorcy
Przesyłkę do przewozu. W przypadku działania przez tę osobę lub jednostkę
organizacyjną w imieniu własnym i na własną rzecz jest ona Zleceniodawcą w
rozumieniu Regulaminu. W przypadku zaś działania w imieniu i na rzecz innego
podmiotu, ten inny podmiot jest Zleceniodawcą, zaś Nadawca nie jest stroną
Umowy. W takim przypadku podmiot określony jako” Nadawca” na Dowodzie Nadania
nie jest „nadawcą” w rozumieniu przepisów Prawa Pocztowego i Przewozowego, a
„nadawcą” w rozumieniu tych przepisów jest Zleceniodawca.
2.11 Płatnik - Osoba fizyczna lub prawna
bądź jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazana w Dowodzie
Nadania w odpowiedniej rubryce. Podmiot wskazany w Dowodzie Nadania jako
„Płatnik” jest Zleceniodawcą w rozumieniu Regulaminu.
2.12 Doręczenie - Wydanie
Przesyłki Odbiorcy lub innej osobie w przypadkach przewidzianych prawem,
potwierdzone w Dowodzie Nadania
podpisem Odbiorcy lub innej osoby, której doręczona została przesyłka w
przypadkach przewidzianych prawem. Przesyłka Rzeczy opatrzone adresem,
opakowane, przyjęte w celu wykonania Usługi. Pojęcie Przesyłki obejmuje również
Przesyłkę Kurierską w rozumieniu Prawa Pocztowego. Wszystkie paczki, palety
bądź inne elementy objęte jednym Dowodem Nadania i przyjęte od tego samego
Nadawcy uznaje się za jedną Przesyłkę w ramach jednej Usługi.
2.13 Oddział - Placówka Zleceniobiorcy
3. WARUNKI ŚWIADCZENIA USŁUG
Doręczenia, zawarcie umowy
oraz zmiana umowy.
3.1 Zlecenie
wykonania Usługi może zostać złożone z wykorzystaniem systemu operacyjnego Zleceniobiorcy
lub w drodze wypełnienia ręcznie udostępnionego przez Zleceniobiorcę Dowodu
Nadania.
3.2 Wszystkie
dane Zleceniodawcy wpisane do systemu operacyjnego zabezpieczone są hasłem.
Zleceniodawca aby skorzystać z systemu operacyjnego zobowiązany jest
przeprowadzić procedurę rejestracyjną, w której otrzymuje od Zleceniobiorcy
stosowny login, hasło i w konsekwencji dostęp do systemu operacyjnego.
3.3 Zleceniodawca
winien powierzyć dostęp do loginu i hasła jedynie osobom uprawnionym do
zlecania w jego imieniu usług świadczonych przez Zleceniobiorcę i odpowiednio
zabezpieczyć dostęp do niego przez osoby nieuprawnione. Zleceniodawca ponosi
jednocześnie pełną odpowiedzialność za wszelkie nieuprawnione użycie loginu i
hasła oraz za prawidłowe wypełnienie odpowiednich pól elektronicznego Dowodu
Nadania.
3.4 Wypełnienie
i podpisanie przez Zleceniodawcę Dowodu Nadania wypełnionego ręcznie lub
elektronicznego Dowodu Nadania, zawierającego kod kreskowy udostępniony przez
Zleceniobiorcę oznacza potwierdzenie prawdziwości danych zawartych w
przedmiotowych Dowodach Nadania.
3.5 Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za prawidłowe
i zgodne z rzeczywistością wypełnienie Dowodu Nadania.
3.6 Zleceniobiorca przyjmuje zlecenia wykonania Usługi w
dni robocze w godzinach od 7.00 do 14.00
3.7 Zleceniobiorca
przyjmuje przesyłki w stosunku do których złożono Zlecenie wykonania Usługi w
dni robocze od godz. 6.00 do godz 18:00 z miejsca odbioru wskazanego w Umowie.
3.8 Przesyłka
jest Doręczana w ciągu 48h po dniu jej przyjęcia przez Zleceniobiorcę, za
wyłączeniem terminów zdefiniowanych w Cenniku lub w przypadku indywidualnych
zaakceptowanych przez Zleceniobiorcę ustaleń („Termin”).
3.9 Przyjęcie
Przesyłki przez Zleceniobiorcę zostaje potwierdzone prawidłowo wypełnionym i
podpisanym przez Nadawcę Dowodem Nadania, zawierającym co najmniej:
3.9.1 nazwę lub imię i nazwisko
oraz adres Nadawcy,
3.9.2 nazwę lub imię i nazwisko
oraz adres Odbiorcy,
3.9.3 nazwę lub imię i nazwisko
Płatnika,
3.9.4 wagę Przesyłki,
3.9.5 zadeklarowaną wartość
Przesyłki równą kwocie ubezpieczenia,
3.9.6 datę nadania Przesyłki,
3.9.7 w przypadku
Przesyłki za Pobraniem kwotę Pobrania i nr konta bankowego, na które powinna
zostać przekazana kwota Pobrania.
Dowód
Nadania może zostać uzupełniony także o dane kontaktowe Nadawcy lub Odbiorcy
ułatwiające wykonanie Usługi oraz wskazówki dotyczące Przesyłki niewykraczające
poza zakres Usługi i zgodne z jej charakterem.
3.10 Przesyłka
doręczana jest do Odbiorcy lub osoby upoważnionej przez Odbiorcę do odebrania
przesyłki w imieniu Odbiorcy. Jeżeli Odbiorcą jest osoba prawna lub jednostka
nieposiadająca osobowości prawnej, Przesyłka wydawana jest osobie czynnej w
lokalu tej osoby lub jednostki organizacyjnej. Zleceniobiorca zastrzega sobie
prawo weryfikacji upoważnienia wystawionego przez Odbiorcę
3.11 W razie
odmowy przyjęcia przesyłki przez Odbiorcę, jest ona zwracana na koszt
Zleceniodawcy na adres Nadawcy. Fakt odmowy przyjęcia Przesyłki jest
odnotowywany na Dowodzie Nadania. Zleceniodawca zobowiązany jest wówczas do
uiszczenia opłat dodatkowych za przechowywanie przez Zleceniobiorcę przesyłki
za okres przekraczający trzy dni w wysokości wynikającej z Cennika.
3.12 W przypadku
nieobecności Odbiorcy Zleceniobiorca pozostawia awizo, w którym wskazany jest
Oddział i termin, w jakim można odebrać Przesyłkę. Przesyłka jest wówczas
wydana ze skutkiem doręczenia w Oddziale, o ile Strony nie uzgodniły innego
miejsca wydania Przesyłki. Termin na odbiór przesyłki wynosi trzy dni robocze i
jego bieg rozpoczyna się od dnia następnego po awizowaniu przesyłki. W razie
bezskutecznego upływu terminu Przesyłka jest zwracana na koszt Zleceniodawcy na
adres Nadawcy. Odmowa przyjęcia przesyłki przez Odbiorcę lub nieobecność
Odbiorcy potwierdzona awizowaniem jest równoznaczna z doręczeniem przesyłki w
Terminie.
3.13 Zleceniobiorca
może, o ile nie wiąże się to z nadmiernymi trudnościami, dokonać dodatkowo
następujących czynności na pisemny wniosek Zleceniodawcy lub Odbiorcy:
3.13.1 doręczyć przesyłkę pod inny
adres;
3.13.2 przechować przesyłkę dłużej
niż regulaminowy termin 3 dni;
3.14 Zleceniodawca
ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wypełnienie Dowodu Nadania oraz za
poprawność umieszczonych na Dowodzie Nadania danych.
3.15 Otwarcie
opakowanej Przesyłki lub jakakolwiek inna ingerencja w Przesyłkę jest
dopuszczalna jedynie po pokwitowaniu Doręczenia na Dowodzie Nadania.
Zleceniobiorca informuje, że otwarcie Przesyłki i sprawdzenie jej zawartości
może nastąpić na żądanie uprawnionego organu, w takim przypadku
odpowiedzialność Zleceniobiorcy wygasa.
3.16 Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie działania bądź zaniechania Nadawcy jak za swoje własne.
Zleceniodawca zobowiązany
jest zapewnić, że wszelkie czynności realizowane przez Nadawcę zostaną
należycie wykonane.
Zleceniodawca ponosi z tego
tytułu odpowiedzialność.
Przygotowanie i Oznakowanie
Przesyłki
3.17 Zleceniodawca
jest zobowiązany zapewnić, przygotowanie Przesyłki w sposób adekwatny do jej
zawartości zabezpieczający Przesyłkę przez normalnymi działaniami związanymi ze
świadczeniem Usług i umożliwiającym jej prawidłowe procesowanie bez ubytku i
uszkodzenia w celu wykonania Usługi.
3.18 Jeżeli z
charakteru i właściwości Przesyłki wynika konieczność jej opakowania,
Zleceniodawca jest zobowiązany zapewnić, że zostanie ona oddana w opakowaniu.
Opakowanie powinno w szczególności spełniać następujące wymagania:
3.18.1 stanowić szczelne zamknięcie,
3.18.2 być odpowiednio wytrzymałe,
3.18.3 uniemożliwiać dostęp do
zawartości Przesyłki bez pozostawienia widocznych śladów,
3.18.4 jeżeli
wymagają tego właściwości lub zawartość Przesyłki, powinno być opisane lub
oznakowane w sposób wskazujący na szczególne właściwości przewożonego towaru
np.: "nie przewracać", "góra /dół", itp.
3.18.5 nie może zawierać
zabezpieczeń mogących uszkodzić inne Przesyłki.
3.19 Waga
opakowania oraz rozmiar opakowania, w tym i paleta oraz zabezpieczenia dodane
przez Zleceniodawcę lub Nadawcę, są wliczane do wagi Przesyłki. Paleta
drewniana oraz zabezpieczenia nie podlegają zwrotowi, o ile strony nie uzgodniły
inaczej.
3.20 Zleceniodawca lub Nadawca umieszcza
na Przesyłce lub na jej opakowaniu adres i dane Odbiorcy, zgodne z danymi
umieszczonymi w Dowodzie Nadania. Adres powinien być napisany czytelnie, bez
skreśleń, bez śladów wycierania. Adres powinien zawierać bezwzględnie kod
pocztowy stosowany przez operatora wyznaczonego w rozumieniu Prawa Pocztowego.
3.21 Zleceniobiorcy
przysługuje prawo odmowy świadczenia Usługi lub zawieszenia świadczenia Usługi
w odniesieniu do przyjętej Przesyłki w przypadku, gdy opakowanie okaże się
nieadekwatne, bądź niewystarczające dla prawidłowego wykonania Usługi.
Wyłączenia przedmiotowe
3.22 Zleceniobiorca w szczególności nie świadczy Usługi
wobec:
3.22.1 Przesyłek
zawierających rzeczy niebezpieczne lub mogące wyrządzić szkodę na osobie lub
mieniu, w tym w szczególności: materiały wybuchowe, łatwopalne, radioaktywne,
substancje żrące, cuchnące, broń lub amunicję,
3.22.2 Przesyłek zawierających żywe
rośliny i zwierzęta,
3.22.3 Przesyłek zawierających tytoń
i wyroby tytoniowe,
3.22.4 Przesyłek zawierających
napoje alkoholowe wysoko procentowe
3.22.5 Przesyłek zawierających
zwłoki, szczątki ludzkie lub zwierzęce,
3.22.6 Przesyłek
mających na opakowaniu lub w widocznym miejscu zawartości, treści naruszające
dobra chronione przez prawo,
3.22.7 Przesyłek,
które ze względu na swoje właściwości uniemożliwiają wykonanie Usługi przy
użyciu posiadanych przez Zleceniobiorcę środków i urządzeń transportowych,
3.22.8 Przesyłek
zawierających dzieła sztuki, antyki, kamienie i metale szlachetne w
jakiejkolwiek postaci bądź formie, waluty, zbywalne papiery wartościowe,
certyfikaty i jakiekolwiek walory zbywalne,
3.22.9 Przesyłek, których przewóz
jest zakazany w świetle przepisów obowiązującego prawa,
3.22.10 Przesyłek w opakowaniach mogących
zabrudzić lub uszkodzić w inny sposób pozostałe Przesyłki,
3.22.11 Przesyłek szklanych i łatwo
tłukących się oraz zawierających elementy szklane,
3.22.12 Przesyłek, których zadeklarowana
wartość przekracza limity zakładu ubezpieczeń lub budzi wątpliwości, co do
zgodności zawartości z deklarowaną wartością. Przesyłek zawierających produkty
pochodzenia zwierzęcego w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (WE) 136/2004.
3.23 Usługi,
których przedmiotem są Przesyłki, których zawartością są materiały termo wrażliwe
lub z innych przyczyn ulegające łatwemu psuciu się albo wprost wyłączone z
przewozu na mocy Regulaminu lub innych regulacji Zleceniobiorcy, mogą być
wykonane pod warunkiem, że Zleceniodawca przejmie w całości ryzyko związane z
wykonaniem tej Usługi.
3.24 Przed
przyjęciem Przesyłki w celu wykonania Usługi Zleceniobiorca może zażądać od
Nadawcy jej otwarcia w celu sprawdzenia, czy przesyłka odpowiada oświadczeniom
Zleceniodawcy zawartym w Dowodzie Nadania oraz w celu sprawdzenia adekwatności
zabezpieczenia wewnątrz opakowania. W przypadku odmowy otwarcia Przesyłki przez
Nadawcę Zleceniobiorca ma prawo odmówić wykonania Usługi.
4.
WYNAGRODZENIE ZLECENIOBIORCY
4.1 Z tytułu
świadczonych Usług Zleceniobiorcy należne jest wynagrodzenie w wysokości
zgodnej z obowiązującym Cennikiem Załącznik 1 („Wynagrodzenie”), o ile Strony
nie postanowią inaczej.
4.2 Zleceniobiorca
wystawia fakturę VAT za wykonaną Usługę. Zleceniodawca zobowiązany jest
uregulować należność na rachunek bankowy wskazany na fakturze VAT w terminie
wskazanym Umowie, a w przypadku braku Umowy zawartej między Stronami – w
terminie wskazanym w Cenniku, z którym każdy Zleceniodawca zobowiązany jest się
zapoznać i zaakceptować przed przystąpieniem do złożenia zlecenia świadczenia
usług. Sposób płatności jest wskazany na wystawionej fakturze VAT.
5.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
ZLECENIOBIORCY
5.1 Za
niewykonanie lub nienależyte wykonanie Usługi, której przedmiotem jest
Przesyłka Kurierska Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność na zasadach i w
granicach przewidzianych dla Przesyłek Kurierskich w Prawie Pocztowym, przy
czym:
5.1.1 Usługę,
której przedmiotem jest Przesyłka Kurierska uważa się za niewykonaną, gdy
nastąpiła jej utrata, przy czym za utraconą uważa się Przesyłkę Kurierską,
której nie można Doręczyć w terminie 30 dni od dnia nadania,
5.1.2 Usługę,
której przedmiotem jest Przesyłka Kurierska uważa się za nienależycie wykonaną,
gdy nastąpiło (1) opóźnienie względem Terminu, (2) ubytek w Przesyłce, (3)
uszkodzenie Przesyłki.
5.2 Za utratę,
ubytek lub uszkodzenie Przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do
jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie Przesyłki w przypadku Usługi, której
przedmiotem nie jest Przesyłka Kurierska, Zleceniobiorca odpowiada na zasadach
i w granicach przewidzianych w Prawie Przewozowym.
5.3 Zleceniobiorca w przypadku
powierzenia podwykonawcy wykonania Usługi nie odpowiada za działania bądź
zaniechania podwykonawcy niezwiązane bezpośrednio ze świadczeniem Usługi lub
niepodjęte w celu jej wykonania, w szczególności za delikty i czyny zabronione
przez prawo.
5.4 Zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności w
przypadku:
5.4.1 Nadania Przesyłki
niewłaściwie przygotowanej do przewozu;
5.4.2 Nadania Przesyłki wyłączonej
z świadczonych Usług;
5.4.3 Nadania
Przesyłki, która ze względu na swoje właściwości wymaga zastosowania
specjalnych procedur logistycznych bez poinformowania o tym fakcie
Zleceniobiorcy;
5.4.4 przyczyn
występujących po stronie Zleceniodawcy, Nadawcy lub Odbiorcy, niewywołanych
winą Zleceniobiorcy, lub związanych z właściwościami towaru albo w przypadku
siły wyższej;
5.4.5 Naruszenia
Regulaminu bądź innych regulacji wskazanych w pkt 1.1 Regulaminu lub przepisów
prawa przez Zleceniodawcę, Nadawcę lub Odbiorcę; Przewidzianym przez prawo.
5.5 Zleceniobiorca
nie odpowiada za szkody pośrednie i utracone korzyści (postanowienie nie
dotyczy konsumentów, o ile i w zakresie, w jakim odpowiednio przepisy prawa
nakładają na Zleceniobiorcę taką odpowiedzialność a jej wyłączenie w stosunku
do konsumentów nie jest dopuszczalne w świetle prawa).
5.6 Zleceniobiorca
ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w opakowaniu Przesyłki, jej
zabezpieczeniu, palecie itp. (postanowienie nie dotyczy konsumentów, o ile i w
zakresie, w jakim odpowiednio przepisy prawa nakładają na Zleceniobiorcę taką
odpowiedzialność a jej wyłączenie w stosunku do konsumentów nie jest
dopuszczalne w świetle prawa).
5.7 Zleceniobiorca
odpowiada za Pobranie od momentu pokwitowania jego przyjęcia od Odbiorcy i do
wysokości rzeczywistej wartości Przesyłki.
5.8 Odpowiedzialność
Zleceniobiorcy wygasa wraz z przycięciem Przesyłki bez zastrzeżeń za
wyłączeniem szkód niewidocznych, w tym przypadku roszczenie wygasa po upływie 7
dni od Doręczenia.
5.9 W przypadku
ubezpieczenia przesyłki w pierwszej kolejności zobowiązany do naprawienia
szkody jest ubezpieczyciel i Zleceniobiorcy przysługuje prawo do zwrócenia się
w pierwszej kolejności do ubezpieczyciela o likwidację szkody (postanowienie
nie dotyczy konsumentów, o ile i w zakresie, w jakim zgodnie z prawem nie jest
ono dopuszczalne w stosunku do konsumentów).
Protokół Szkody
5.10 W przypadku
powstania szkody lub opóźnienia w Doręczeniu należy sporządzić protokół, który
powinien być podpisany przez Zleceniodawcę lub Odbiorcę oraz przedstawiciela
Zleceniobiorcy dokonującego Doręczenia. Protokół powinien zostać sporządzony
niezwłocznie na formularzu Zleceniobiorcy i zawierać datę i godzinę jego
sporządzenia, datę i godzinę Doręczenia oraz zawierać opis szkody i stanu
Przesyłki oraz informacje o opakowaniu Przesyłki. Protokół powinien zostać
sporządzony niezwłocznie przy Doręczeniu lub w przypadku uszkodzeń
niewidocznych w terminie 7 dni od dnia Doręczenia.
6.
UBEZPIECZENIE PRZESYŁKI
6.1 W zależności
od zadeklarowanej wartości Przesyłki Zleceniobiorca ubezpieczy ją na koszt Zleceniodawcy
do zadeklarowanej na Dowodzie Nadania wysokości.
6.2 Zleceniobiorca zastrzega sobie prawo zweryfikowania
zadeklarowanej wartości Przesyłki na Dowodzie Nadania.
6.3 W przypadku,
gdy w rubryce „wartość ubezpieczenia” na Dowodzie Nadania nie jest wpisana
żadna kwota, Zleceniobiorca ustalają, zaś Zleceniodawca wyraża zgodę i
potwierdza, że wartość przesyłki nie przekracza 50,00 zł, i upoważnia
Zleceniobiorcę do przyjęcia, że 50 zł jest zadeklarowaną wartością Przesyłki i
ubezpieczenia jej do tej kwoty.
6.4 Polisa ubezpieczenia zawarta pomiędzy Zleceniobiorcą
a instytucją ubezpieczeniową znajduje się w siedzibie Zleceniobiorcy.
Wyciąg z umowy może być
udostępniony do wglądu na żądanie Zleceniodawcy lub po Doręczeniu Odbiorcy.
7. REKLAMACJE
7.1 Wszelkie
roszczenia związane z świadczeniem Usług powinny zostać zgłoszone w formie
pisemnej lub za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail (na adres
lxs@lxs.com.pl). („Reklamacje”) w terminach przewidzianych odpowiednio przez
Prawo Pocztowe lub Prawo Przewozowe.
7.2 Zleceniobiorca
rozpatruje Reklamacje, które są wniesione w formie pisemnej (lub mailowej) i
zawierają komplet dokumentów. Reklamacja powinna zawierać:
7.2.2 Imię i nazwisko albo nazwę
lub firmę oraz adres korespondencyjny wnoszącego reklamację,
7.2.3 Numer listu przewozowego,
7.2.4 Dowód Nadania
7.2.5 Protokół szkody
7.2.6 Uzasadnienie możliwie
precyzyjnie opisujące stan faktyczny,
7.2.7 Kwotę odszkodowania w
przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania,
7.2.8 Dokumenty wskazujące i
uzasadniające wysokość roszczenia (rachunek, faktura VAT itp.)
7.2.9 Numer konta
bankowego, na które Zleceniobiorca powinien wypłacić odszkodowanie w przypadku
uznania Reklamacji,
7.2.10 Podpis reklamującego (za
wyłączeniem zgłoszeń mailowych),
7.2.11 W przypadku
zrzeczenia się przez Zleceniodawcę na rzecz Odbiorcy roszczenia: oświadczenie o
zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń.
7.3 W przypadku
wniesienia Reklamacji za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail
Zleceniobiorca zastrzega sobie prawo wystąpienia z prośbą o przesłanie
Reklamacji w pisemnej formie.
7.4 W celu
uchylenia wątpliwości Zleceniobiorca informuje, że za Reklamację uważa się
również zgłoszenie niewykonania lub nienależytego wykonania Usługi, które nie
zawiera żądania zapłaty odszkodowania.
7.5 Jeżeli
Reklamacja nie spełnia wymogów formalnych wskazanych powyżej Zleceniobiorca
wzywa reklamującego do usunięcia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia
wezwania. Na czas usunięcia braków bieg terminów Reklamacji zostaje zawieszony.
W przypadku nieuzupełnienia braków, Reklamację pozostawia się bez rozpoznania,
o czym Zleceniobiorca powiadamia na piśmie lub mailem.
7.6 Reklamację zgłoszoną przez osobę nieuprawnioną,
tzn.: inna niż Zleceniodawca lub Odbiorca, traktuje się jak niewniesioną
7.7 Zleceniobiorca w terminie 14 dni od dnia otrzymania
Reklamacji:
7.7.1 udziela odpowiedzi na
reklamację, albo
7.7.2 informuje reklamującego o
niemożności udzielenia odpowiedzi na Reklamację w terminie 14 dni od dnia jej
otrzymania, podając tego przyczynę oraz termin udzielenia odpowiedzi na
Reklamację, nie dłuższy niż 30 dni od dnia zgłoszenia Reklamacji.
7.8 Zleceniobiorca
udziela odpowiedzi na Reklamację w formie pisemnej lub za pośrednictwem poczty
elektronicznej e-mail (w przypadku wniesienia reklamacji w taki sposób), która
zawiera:
7.8.1 Nazwę Zleceniobiorcy,
7.8.2 Powołanie podstawy prawnej;
7.8.3 Rozstrzygnięcie wraz z
uzasadnieniem;
7.8.4 W przypadku
przyznania odszkodowania – kwotę odszkodowania oraz informację o sposobie i
terminie jego wypłaty, nie dłuższym niż 30 dni;
7.8.5 W przypadku zwrotu należności
- określenie wysokości kwoty oraz informację o terminie i sposobie jej wypłaty;
7.8.6 Pouczenie o prawie odwołania
się oraz wskazanie adresu, na jaki należy złożyć odwołanie,
7.8.7 Pouczenie o prawie
wystąpienia na drogę sądową w postępowaniu cywilnym,
7.8.8 Podpis upoważnionego
pracownika Zleceniobiorcy z podaniem jego stanowiska służbowego.
7.9 Wniesienie
Reklamacji nie uprawnia do dokonania potrącania jakichkolwiek kwot dochodzonych
w trybie reklamacji z aktualnych, przeszłych lub przyszłych należności wobec
Zleceniobiorcy (postanowienie nie dotyczy konsumentów, o ile i w zakresie w
jakim zgodnie z prawem nie jest ono dopuszczalne w stosunku do konsumentów).